Venter du også på dine varer?
Vi er ikke vant til det, men det er blevet en realitet for de fleste mennesker: Vi oplever, at varer er forsinkede, og det irriterer os selvfølgelig voldsomt. Men det er blevet de nye vilkår i en tid, der stadig er domineret af overforbrug og overflod – i hvert fald her i den vestlige verden og de dele af Asien, der oplever stor vækst.
Heldigvis er det ikke altid sådan, at man skal vente på sine varer. Skal du for eksempel bruge nogle nye, lækre håndklæder, kan du få dem på webshoppen BGA.dk, hvor der er et stort udvalg af mange forskellige designs, størrelser og farver. Når du handler online, har du oven i købet den fordel, at du på forhånd stille og roligt kan gå hele udvalget igennem og finde det, som du har brug for – i modsætning til, hvis du handler i en fysisk butik og må lade dig nøjes med det ofte begrænsede udvalg, som de stiller til rådighed for dig. Skulle du ved et uheld få bestilt håndklæder af en type, du alligevel ikke bryder dig om, kan du endda uden videre returnere dem og vælge nogle andre i stedet.
Er du selv i en position, at du skal fragte og levere varer til kunder, er der mange muligheder for at
vælge et transportsystem, som opfylder dine behov. Skal du blot fragte dig selv rundt til og fra arbejde, til kundebesøg eller andet, kan du også overveje din måde at transportere dig på, så du belaster miljøet mindst muligt.
Når det handler om varer, så er transport for de fleste dog noget, som andre tager sig af. Vi regner med, at der er styr på leveringskæden fra producent til aftager, og er vi selv kunde, så forventer vi, at vi får leveret vores varer inden for den tidsfrist, der er aftalt. Når det ikke lykkes, oplever vi det som et irritationsmoment. Men det gør forhandleren af varen også. For vedkommende er det lige så træls som for dig, at varen ikke kommer fra producenten til ham til den aftalte tid, så han kan levere varen til dig, sådan som I har aftalt.
I mange tilfælde vil du kunne vælge at aflyse en handel, hvis du ikke kan få varen leveret sådan, som du har aftalt med forhandleren. Men i andre tilfælde kan det ikke lade sig gøre, for ofte er der knyttet nogle klausuler til en levering, der betyder, at forhandleren ikke er ansvarlig for, at en producent ikke kan levere til tiden. Så må du vente på din vare. Ofte vil det heller ikke være nogen god idé at aflyse en handel, for det er ikke sikkert, at du kan få en anden vare leveret hurtigere.
Virkeligheden er, at vi alle er meget afhængige af, at transportsystemerne fungerer, sådan som de gerne skulle, og vi må leve med, at der i øjeblikket er nogle problemer med at få det hele til at gå op.